Czasami bywa tak, że nawet gdy nie jest się do końca zadowolonym z przebiegu kursu hiszpańskiego, na który regularnie się uczęszcza, trudno z niego rezygnować. Niektórym może być po prostu głupio to zrobić. W ten sposób uczeń krzywdzi jednak wyłącznie samego siebie, bo traci swój czas i pieniądze, a nic w zamian nie uzyskuje.
Dobry nauczyciel vs zły nauczyciel
Do tych strat bardzo często dochodzi wyłącznie z powodu odczuwania jakiegoś dziwnego zobowiązania wobec osoby, która ma nauczać, a jednak wcale tego nie robi. Dobry nauczyciel hiszpańskiego powinien natomiast wejść w role mentora, motywatora i zarazem przyjaźnie nastawionego do innych kolegi.
Aby ocenić prawdziwe kompetencje nauczyciela, warto zwrócić uwagę na to, czego tak naprawdę chce on nauczać, czyli w jaki sposób prowadzi zajęcia i na jakich umiejętnościach najmocniej się skupia. Uczeń zwykle sam wewnętrznie czuje, czy wybrany przez niego kurs hiszpańskiego jest wartościowy, czy też nie.
Istota praktyki mówienia
Nie da się osiągnąć pełnej płynności i swobody językowej, jeżeli nie zacznie się mówić w obcym języku i nie pokona się swojego lęku przed konwersacjami, który jest domeną większości początkujących uczniów. Nauczyciel hiszpańskiego powinien zachęcać do mówienia. Oczywiście może on przeprowadzać zajęcia z pomocą podręcznika i może iść mniej więcej zgodnie z zaprezentowanym w nim programem kursu hiszpańskiego, ale jednak powinien też wykazać się własną inicjatywą.
Bardzo dobrym sygnałem będzie poświęcanie przynajmniej tych piętnastu minut lekcji na zwykłe rozmowy. Co odważniejsi idą nawet o krok dalej i od pierwszych zajęć mówią do uczniów wyłącznie po hiszpańsku. To też jest jakiś sposób.
Rozmowy ważniejsze od czytanek
Czytanie jest oczywiście znacznie łatwiejsze niż mówienie, ale tu nie chodzi o to, by kurs hiszpańskiego był dla ucznia mało wymagający, prosty i przyjemny, a by był on przede wszystkim efektywny. Na czynności, które jest się w stanie wykonywać i praktykować na własną rękę, nauczyciel nie powinien poświęcać za dużo czasu.
Najlepsze kursy językowe zawsze są więc skoncentrowane w dużej części na mowie. Spory nacisk kładzie się w nich także na naukę pisania. Rozumienia ze słuchu uczniowie uczą się natomiast w międzyczasie.